810°C - Vi vann!

Först och främst så har jag fått klagomål på att det är för lite luft i texten. Befogad kritik må jag säga, men av någon anledning trycks mina texter ihop när jag trycker på spara och publicera. Jag provar med punkter mellan styckena tills jag funnit en bättre lösning.

.

Idag har vi på skolan roat oss med lab-övningar. Första labben gick ut på att försöka beräkna avsvalnad av rökgaser. Jag har avfärdat det hela som ganska oexakt, eller väldigt oexakt. Om man vet det finns det såklart ett värde i den beräkningen också, men det finns ju program som gör det betydligt bättre. Fick ut ett häfte på 58 sidor med formler som programmet använder för att komma så nära verkligheten som möjligt, och det känns inte aktuellt att försöka göra för hand med papper och penna.

.

Den andra övning däremot, den var rolig! Kunde ha varit ganska drygt, för mycket av det vi gör är ju bara att vänta. Övningen gick ut i att bygga upp väggar och dylikt runt eldstäder för att logga temperaturer, vi använder alltså kända schablonmått mellan eldstad och brännbara väggar och provar om de verkligen är adekvata. Så man riggar upp väggar, sätter ut mätare och fixar i ordning. Sen är det ju bara att tända brasan, låta temperaturloggern hålla koll på vad som händer på olika punkter, och allt eftersom fylla på med mera ved.

Det behöver man ju inte direkt vara sju man för, i synnerhet eftersom vi bestämt oss för att "elda enligt instruktion". Det blir 2 kg ved i timmen, ett vedinlägg på knappa 290 gram i timmen per person. Så höll vi på i en dryg timme, och svor över att det inte är en enda kotte ute i stugorna som eldar på det viset, sen fick vi höra att gruppen som haft övningen innan oss hade eldat mycket mer och enligt läraren kommit upp i hiskliga 670 °C. Själva låg vi där och harvade runt 200 och ingenting såg ut att hända någonstans, tills läraren gick på kafferast. Då ökade vi, enligt konstens alla regler bestämde vi oss för att verkligen göra fel!

.

Och fel gjorde vi, vedkubbarna flisades till små små bitar innan de trycktes in i den lilla kaminen för att det verkligen skulle ta sig. Med glada hejjarop matades det in mer och mer ved, och temperaturen den steg för varje sekund! När vi inte fick plats med mer ved flög våra kaffemuggar av papp in i ren iver! Allt skulle brännas, temperaturen skulle upp!

.

När läraren åter anslöt till gruppen en halvtimme senare möttes han av en grupp som var som förbytt. Likt ett gäng småbarn med en ny legoborg skuttade vi runt där uppe! Temperaturen hade redan börjat lugna sig, men det gjorde inget, vi hade redan vunnit!

 

 

Innan jag avslutar får jag väl vara lite gôbbe och säga att man inte borde göra såhär hemma. Det är ju fan farligt, saker som inte ska kan ju ta eld!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0