Det är för billigt att shoppa el i Sverige

Jag inledde mitt bloggande med att säga att jag bara ibland skulle uttrycka mina tankar kring svensk energipolitik, och idag verkar bli en sådan dag när jag tycker det är dags. Varför? Mest för att det är kul att om några år kunna läsa mina egna åsikter, de har ju en tendens att ändra sig med tiden. Men om ni är intresserade av vad jag tycker, ja då kan ni läsa vidare.

 

Den bistra kalla vintern har ju dragit med sig högre el-priser och högre elförbrukning, och det svider såklart i många plånböcker runt om. Jag förstår det, men det effektivaste sättet att driva på en utveckling är helt enkelt att se till att det kostar om man inte utvecklar.

 

Det är ganska enkelt att se hur energiförbrukningen står i omvänt förhållande till priset. T.ex. om vi jämför Sverige med Tyskland kan vi se att det skiljer 25% i pris/kWh, i Sverige har vi betalat ca 0,15€/kWh och tyskarna 0,2€/kWh. Förbrukningen av elenergi per invånare är i Sverige runt 15.000 kWh/år och i Tyskland knappa 7.500 kWh/år (2006).

Det blir än mer tydligt om vi gör samma jämförelse med Norge, som överlägset leder ligan i att förbruka mycket el per invånare. Där förbrukas inte mindre än 24.000 kWh/år. Priset är, föga förvånande, lägre än i Sverige. Där betalar man bara 0,12€/kWh, och där får man även notera att deras krona står sig starkare mot euron än vår.

Och historiskt har Tyskland haft en mycket högre kostnad för elenergi. Synd att kalla dem för föregångsland när det kryllar av kolkraftverk, men ur förbrukningssyfte ligger de betydligt bättre till och har gjort det länge.

 

Den svenska regeringen, med sitt statligt ägda Vattenfall, har gjort ett dubbelfel ur energipolitisk synpunkt. Energipolitken borde väl ha två syften, att minska förbrukningen och att få en renare produktion. De har under de senaste 10 åren hållit ner de svenska elpriserna, som borde gå upp för att få ner förbrukning. De har dessutom gjort det i viss mån genom att investera mer och mer i kolkraft, främst i Tyskland.

 

Vattenfalls produktion 1999 var:

 

  • Vattenkraft 42%
  • Kärnkraft 57%
  • Fossilkraft 1%

 

 

10 år senare, var produktionsfördelningen:

 

  • Vattenkraft 21%
  • Kärnkraft 23%
  • Fossilkraft 55%
  • Vindkraft och biobränsle 1%

 

 

 

Så nu producerar alltså svenska staten enorma mängder kolkrafts-el i Tyskland som åtminstone delvis går ut i våra elnät till ett lägre pris än i Tyskland. Jag har svårt att finna siffror på hur mycket av den importerade elen som är kolkraftsgenererad, men med tanke på att Sverige med sin inhemska produktion enbart står för 30% av vår förbrukning så kan det ju antas vara en väsentlig mängd.

 

Det är inte något som hänt nu, jag tycker vi har gjort fel länge. Helt ärligt, så svårt kan det faktiskt inte vara. En starkare lagstiftning kring byggande som ser till att man bygger på ett energieffektivt sätt, en högre kostnad på energi så det blir lönsamt att göra åtgärder, skattesubventioner på energieffektiviserande åtgärder för både industri och privatpersoner och mer kärnkraft. Sluta larva er med att bygga vindsnurror på vänern, och lägg pengarna på att bygga om energislukande industrier och rusta upp våra kärnkraftverk så att de kan gå för full maskin. Det är vad jag tycker, idag. Men det ska bli oerhört intressant att se vad jag tycker nästa år!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0